Sammendrag
Helena er glad hun startet på Nansenskolen og ikke gikk rett på studier. Helena Calvert Haaland forteller om å gå på Filosofi og Politikk-linjen.
Helena (19) fra Buskerud går på linjen Politikk og Filosofi på Nansenskolen. Her er skolehverdagen noe ganske annet enn hva hun var vant til på videregående, der Helena gikk på studieretningen naturbruk. “Vi hadde bare ett år med historieundervisning, så det ble ikke så mye tid til å gå gjennom gamle Hellas,” ler hun. Helena syns det har vært spennende å få ny innsikt i en bred rekke tema som strekker seg fra oldgreske filosofer til dagsaktuelle debatter om kunstig intelligens.
Nye inntrykk
“I klassen har vi mange diskusjoner og forskjellige meninger. Det er spennende, spesielt siden jeg på videregående og gjennom ungdomspolitikken har opplevd at mange omkring meg ofte mener det samme,” forteller Helena.
Joakim underviser Filosofi og Politikk-klassen, og “det er veldig gøy, for du merker at han er ordentlig interessert,” sier Helena. Hun har blant annet valgfaget Mennesket og planeten, og med Helenas interesse for klimapolitikk er faget midt i blinken. Som aktiv i Grønn Ungdom har Helena først og fremst forholdt seg til konsekvensene av klimaendringer, og hun forteller det har vært fint å få en mer teoretisk innsikt i bakgrunnen for hvorfor vi har klimaendringer. Valgfaget beskriver Helena som spennende, og hun har lært mye nytt der.
Skole uten stress
Folkehøgskole definerer Helena som “skole, men bare uten stress”. Selv virker hun nærmest overrasket over hvor mye læring det er, til tross for fravær av både prøver og lekser.
Et særlig godt minne fra Helenas første semester på Nansenskolen, er da elevene viste fram semesteroppgavene sine. “Det var så mye forskjellig som ble vist, og det var kult å se hva de andre jobber med,” forteller Helena. Det var ekstra gøy å se kunsten til elevene på Visuell Kunst, og Helena syns det er hyggelig at den henges opp rundt omkring på skolen.

Sterkt samhold
Da Trump vant det amerikanske valget denne høsten var det nedtrykt stemning på skolen. I møte med et politisk verdensbilde som av og til kan virke dystert, forteller Helena at “vi prøver å finne samhold i det.” Dessuten handler undervisningen på skolen først og fremst om det interessante, og “det er fokus på de gode nyhetene, også.”
Jeg spør Helena om hvor hun tror skolens gode samhold kommer fra. Dette har også Helena tenkt på, og hun er rask til å svare at det nok henger sammen med at elevene ofte er sammen på kryss og tvers av linjer. Kullet ristes sammen av fellesundervisning, etter undervisning eller på det ukentlige Akademiet. “Jeg syns Akademiet er kult, vi lærer mye forskjellig der,” forteller Helena i en liten digresjon. Forrige gang handlet undervisningen på Akademiet om AI og fake news koblet til fotografi.
Elever fra nær og fjern
Romkameraten til Helena, Aleksandra, er fra Serbia. Hun og flere andre elever er imponerende gode til å snakke norsk. Helena beundrer deres mot, for “jeg syntes det var stor forskjell å flytte hit, selv om om jeg bodde bare tre timer unna. Men det blir jo noe helt annet å flytte hit fra andre land med ulike språk og kulturer.” De internasjonale elevene på skolen bidrar også til et større mangfold på skolen, noe Helena setter pris på.
Glad for friår
Avslutningsvis spør jeg Helena om det er noe hun vil legge til. “Bare at det er veldig gøy her”. Det går noen sekunder. “Jeg er glad for at jeg startet her, og for at jeg ikke gikk rett på studier,” tilføyer Helena.
(Intervju: Freia Catana Aasdalen)