Sammendrag
Lærer og inspektør Magne Ekker forteller han om alt han brenner for, fra havseiling til miljøengasjement og arbeidet på Nansenskolen.
Magne Ekker er lærer og inspektør på Nansenskolen, der han har jobbet i fire år, og bor i Lillehammer sammen med sin kone, tre barn og hunden Balder.
– Balder er verdens mest fantastiske og snille hund, sier Magne. – Han har dels vokst opp på Nansenskolen, og har blant annet vært med som terapihund i en Yogaøkt. Han har antakelig nok tilstedeværelse på valgfaget mitt til å få godkjent folkehøgskoleår, ler Magne.

Magne er utdannet innen natur, friluftsliv og geografi ved NTNU og i Bø i Telemark. Faglig sett er han mest opptatt av vårt forhold til naturen.
– Jeg har valgfaget Grønne grep, som handler om praktisk bruk av naturen for bedre å forstå vår tids utfordringer med natur- og klimakrise.
– Studentene lærer å bruke naturen uten å forbruke den. Vi lager blant annet sårsalve av kvae, bokser av bjørkenever, kullstifter til tegning, barkebrød, og softis av fløte, snø og salt.
– Jeg har også undervisning om naturfolk, blant annet om hvordan de forholder seg til materielle ting sammenlignet med oss.
Hvert år organiserer Magne Økouka sammen med kollega Joakim Hammerlin. – Da ser vi på ulike praktiske og filosofiske utfordringer knyttet til natur og klima, forteller Magne.
Vil du vite mer om Nansenskolen? Les om alle linjene her.

– Som inspektør er det min jobb å holde tråden i undervisningsopplegget og alt det praktiske som angår studentene. Jeg er også en kontaktperson for dem trenger litt støtte eller oppfølging i løpet av året. Jeg skal være en som sørger for at ting flyter så godt som mulig.
– Hva arbeidet du med før du kom til Nansenskolen?
– Jeg jobbet som natur- og friluftslivslærer, både på Seljord og Fosen Folkehøgskole. Jeg startet også opp Trollfjell Friluftsråd og Trollfjell Geopark på Helgelandskysten. Dette er et område med internasjonale, geologiske kvaliteter, som vi ønsket å formidle til nye generasjoner. Jeg drev dessuten Rondane fjellskole ved Atnbrua i to år. Der holdt vi kurs i friluftsliv for lærere og arrangerte turaktiviteter for ulike, sårbare grupper.
– Studentene kjenner deg som en som er glad i havet og seiling, og som har deltatt på noen strabasiøse turer?
– Ja, jeg ble tidlig opptatt av natur og friluftsliv. Som 14-åring gikk jeg alene gjennom Jotunheimen, og jeg dro til Matterhorn da jeg var 17. Jeg fikk stor interesse for kajakk og seiling, og har seilt Norskekysten opp og ned flere ganger. I 2002 seilte jeg og fire venner verdens lengste havstrekning, fra Karibien til Norge, i en trebåt uten motor. Vi samlet regnvann til drikke underveis.
Seilingen har også spilt en rolle i Magnes sosiale engasjement. – Jeg skaffet penger til to store seilbåter som har blitt brukt i 20 år til å ta med langtidsfanger på Ullersmo på sommeraktiviteter. Dette har utviklet seg til et fast samarbeid mellom Ullersmo og Røde Kors.

Magne har også bidratt til flere undervisningsopplegg, blant annet til: «Læring i friluft», som er rettet mot unge fra barnehage- til universitetsnivå.
– Her på Nansenskolen har vi i lærerkollegiet laget et undervisningsopplegg om ytringsfrihet og demokrati, som brukes både her hos oss, på seminarer og kursvirksomhet, forteller Magne.
På fritiden er Magne etter ekstremt opptatt av snø og ski. – Jeg er på ski flere ganger i uka i vintersesongen, og har gjerne skikurs for studenter som ønsker det. Jeg har dessuten jobbet mye med å forstå hva som utløser snøskred.
– I tillegg er jeg glad i å lese og er veldig interessert i litteratur. Derfor gleder jeg meg til å dele lesegleden med de nye studentene når de kommer til høsten.
Ønsker du å søke Nansenskolen? Les om linjene og søk her.

(Intervju: Heidrun Sørlie Røhr, 7. august 2025)