Sammendrag
- Synne forteller om den første tiden på Litteratur og idéhistorie-linjen på Nansenskolen.
“Helt på starten av semesteret hadde vi om Homer. En kveld satte vi oss i en sirkel på Nansen-rommet ved peisen for å lese Iliaden sammen. Det rommet er veldig koselig, jeg liker meg godt der,” ler Synne (18) fra Voss, og fortsetter, “så bare satt jeg i en stol og så rundt meg og tenkte, her sitter vi og leser Iliaden! Der følte jeg at jeg hadde havnet på rett sted. Det var gøy, noe sånt hadde jeg ikke gjort før.”
Og det er som regel alltid noen som sitter der, ifølge Synne. “Eller, noen ganger sitter du aleine der litt, men det tar ikke lang tid før dere plutselig er en gjeng som leser sammen på Nansen-rommet og leser sammen.”
Læring på forskjellige plan
På linja litteratur- og idéhistorie har Synne særlig vært begeistret for tematikkene «natur i litteraturen«, «middelalderen» og et forløp der elevene fikk undervisning om Sigrid Undset. “Det var skikkelig stilig å lære om Undset når vi er på Lillehammer. Vi så på tekstene som inspirerte henne, som Edda og Voluspå, så leste vi tekstene til Undset, og besøkte Bjerkebæk.”
Synne forteller at neste tema på linjeundervisningen er «feminisme«, og at de skal lese Wolfs Et eget rom. I tillegg til linjefag, har Synne både felles- og valgfag. “Vi lærer så mye forskjellig, og jeg føler at jeg lærer masse nytt hver time vi har. Det synes jeg er veldig gøy. Og så tror jeg at jeg lærer underbevisst hele tiden av folka rundt meg,” ler hun.
Overraskende
Selv om Synnes forventninger til skolen har blitt innfridd, har noen aspekter ved skolen overrasket. “Det er egentlig en overraskende god blanding av folk, jeg tenkte nok selv at det ville være en bestemt type mennesker som gikk her,” forteller Synne. Hun ble også overrasket over hvor mye som skjer i fellesskap, selv om linjene er separert. For eksempel er det flere timer med felles undervisning innenfor tematikk som filosofi og kunsthistorie, der hele kullet blir ristet sammen.
Om hun skal forsøke å peke på likheter mellom elevene blir det at “de er veldig snille, og alle er her fordi de på et eller annet vis liker å lære, enten om det er kunst, skriving, filosofi eller noe annet. Noen virker også som om de er her for å finne tilbake til en glede ved å lære som de kanskje mista underveis på videregående.”
Stor variasjon
Synne sier at linjelærer Heidrun er «skikkelig engasjert, snill og flink,” og at et høydepunkt har vært å lære om Tolkiens univers – et tema som Heidrun har mye kunnskap om. Synne opplever undervisningen på linja hennes som variert. I tillegg til at det hver uke introduseres et nytt tema, varierer det også hvem som underviser, og det er “en god blanding av tekster, både gamle og nye.”
God plassering
Forrige uke var det Bokdager på Nansenskolen, og elevene på linja til Synne fikk en introduksjon til alle forfatternes aktuelle verker. Men Lillehammer er ikke bare et interessant sted på grunn av de litterære høydepunktene som kan knyttes til byen – som Bjørnstjerne Bjørnson og Sigrid Undsets hjem, eller den årlige Litteraturfestivalen – men også med tanke på andre interesser.
Vossingen har med seg langrennsskiene, som står i skolens skibod og er klare for vinteren. Synne gleder seg til å teste ut løypene over Maihaugen og på Sjusjøen, og setter pris på mulighetene for flotte søndagsturer i området rundt skolen nå på høsten.
Motivasjonsboost
For Synne har Nansenskolen vært et sted å fordype seg i interesser innenfor litteratur og historie. Som hun selv sier, “Nansenskolen ble et lett valg når jeg ville noe mer teoretisk.” Synne forteller at hun har blitt kjent med mange fine folk her, “og jeg står opp motivert om morgenen, gleder meg til å snakke med folka på skolen. Dagene går veldig fort, avslutter hun – heldigvis er vi bare i oktober, og det gjenstår mange måneder av skoleåret.»
Les mer eller søk linjen Litteratur og idéhistorie her.
(Intervju: Freia Catana Aasdalen)