Sammendrag
Intervju med Felipe Pinilla Torres, tidligere Nansenskole-student som har vært tilbake høsten 2023 som praktikant og doktorgradsstudent i etikkdidaktikk.
– Jeg kom tilbake til Nansenskolen fordi måten jeg forstår skole og utdanning på, har sine røtter i Nansenskolen og min erfaring her.
Felipe Pinilla Torres vokste opp i Colombia, og kom til Nansenskolen første gang som student skoleåret 2012-13. Denne høsten har han vært tilbake i to måneder som praktikant.
Han har bidratt til både undervisning og sosialpedagogisk arbeid på skolen, til stor glede for både elever og ansatte. Hver fredag har han hatt et filosofisk seminar med dybdelesning av filosofiske tekster. Han har også bidratt til undervisningen i flere valgfag og til fellesundervisning i filosofihistorie, der han har undervist om fenomenologi.
– Hvordan endte du opp som student på Nansenskolen i 2012?
– Jeg var utvekslingselev i Norge året før. Og som en del av utvekslingsprogrammet hadde jeg en kort praksisperiode på Sund folkehøgskole. Der ble jeg for første gang kjent med folkehøgskolesystemet. Jeg trivdes veldig godt der, og ønsket å oppleve det samme fellesskapet igjen. Siden jeg er interessert i filosofi og litteratur, anbefalte vertsfamilien min meg å søke på Nansenskolen.
– Hva har du gjort etter året på Nansenskolen?
– Jeg har reist mye i livet så langt. Etter Nansenskolen reiste jeg tilbake til Colombia og tok en Bachelor i filosofi, historie og samfunnsøkonomi. Som en del av graden hadde jeg et utvekslingsopphold i Tyskland. Så jobbet jeg tre år som lærer, både i Colombia og i Istanbul i Tyrkia.
– Min pedagogiske filosofi stammer fra min tid her på Nansenskolen. Her leste jeg for første gang en bok av den brasilianske pedagogen Paulo Freire, som jeg fant i skolens bibliotek. Jeg ble forelsket i forholdet mellom pedagogikk og dialog. Det passet med Nansenskolens ånd.
– Etter Bachelor-graden tok jeg en Master i filosofi ved KU Leuven, i Belgia. Jeg gikk tilbake til studiene fordi det å arbeide som lærer ikke lenger ga samme mening under Covid-pandemien så jeg ville forstå hvorfor utdannelse og særlig skolen er viktige. Det prøvde jeg å gjøre med en oppgave om forholdet mellom pedagogisk filosofi og lek.
– Det som er felles mellom utdannelse og lek er at det er menneskelig aktivitet som skaper mening. Når vi leker, eller når vi går på skolen, vil forholdet vårt til verden endres, og det gir muligheten for gi en ny mening til verden, for å skape den på nytt.
– Nå er jeg i gang med en doktorgrad i Etikkdidaktikk ved Tilburg Universitet i Nederland. Mitt prosjekt handler om å undersøke etikkdidaktikk gjennom begrepet lek. Hvordan dannes en etisk forståelse, dvs en forståelse av verdier, av det gode, det rette, osv.? Det handler om hva som har mening for oss og hvorfor noe er meningsfullt. Jeg tror at det er mye vi kan lære om etikkdidaktikk fra lek siden de er menneskelige fenomener som handler om å forholde oss til noe vi skaper som verdifullt.
– Hvorfor kom du tilbake til Nansenskolen nå?
– Jeg kom tilbake fordi måten jeg forstår skole og utdanning på har sine røtter i Nansenskolen og min erfaring her. Det handler om å være del av et fellesskap som bryr seg om verden uten å være opptatt av hva som konkret kommer ut av undervisningen. Det handler om en ubetinget dannelse.
– Nansenskolen er en skole som viser at en skole tuftet på allmenndannelse er mulig. I en tid fylt av konflikt, kan skolen vise at vi kan leve sammen i et fellesskap, på tross av våre forskjeller.
Vi ønsker Felipe alt godt i tiden som kommer, og masse lykke til med doktorgradsarbeidet! Det var en stor glede å ha ham her.