– Om skolebilde og gjenfunnet lærelyst!

– Jeg savnet å ha et skolebilde der alle er samlet, og fant ut at jeg ville redigere et gruppebilde på egen hånd, sier Ella. – Noen sendte inn bilder og resten fant jeg på nettet (med felles tillatelse fra klassen), og så satte jeg det sammen.
– Det er et fantastisk bilde! skyter Pavel inn.

Ella Eilertsen og Pavel Grønhaug har vært studenter ved Visuell kunst dette året. Skoleåret tok brått slutt i midten av mars på grunn av coronakrisen, og det ble ikke tid til å ta et felles bilde på skolen. De siste ukene har Ella på eget initiativ konstruert et gruppebilde som skolen bruker som det offisielle skolebildet dette året.

Det faglige fellesskapet har derimot fortsatt på nett, helt fram til avslutningen 8. mai.

Galleri

– Hva er det viktigste dere tar med dere, faglig sett?

– Jeg synes starten av filosofihistorien var ekstra interessant, sier Ella. – Særlig den greske antikken. Jeg har aldri lest noe særlig mytologi tidligere, så det lærte jeg mye om. Det var interessant å lære om hvordan hele det vestlige samfunn er grunnlagt på antikken. For eksempel ordet «Museum» – nå har jeg lært at det stammer fra det greske ordet muse!

– Jeg har fått tilbake lysten til å lære, sier Pavel Da jeg gikk på videregående, var jeg utrolig skolelei, fordi alt jeg lærte ledet fram mot en prestasjon i etterkant. På Nansenskolen har det vært åpenhet for å vike fra skjemaet og bruke sin egen kreativitet. Hvis du kan forklare hvorfor du gjør noe, så er det greit. Til høsten skal jeg faktisk ta opp igjen Samfunnsfag, ikke fordi jeg må, men fordi jeg synes det er interessant!

Galleri

– Dere har begge vært i studentrådet, og har jobbet sammen med fem andre for å få på plass noen store arrangement, som Åpen dag og juleavslutningen. Hvordan var det?

– Studentrådet var en flink og motivert gjeng som det var gøy å jobbe sammen med, sier Ella. – Vi fikk til mye bra sammen. Under Åpen dag var vi ansvarlige for å lage en salgsutstilling der bildene til studentene på Visuell kunst ble solgt til inntekt for et godt formål.

– Vi ordnet og ryddet kunstrommet til å ta imot publikum, og solgte bilder som hakka møkk, sier Pavel. Vi hadde også ansvar for å gjøre i stand de andre lokalene, lage skilt til matservering, aktiviteter og utstillingen.

Galleri

– Dere måtte reise hjem alt for tidlig på grunn av coronakrisen. Hvordan har tiden etterpå vært? Og hva har dere savnet?

– Det har gått mer inn etter hvert, sier Ella. – Det tok en stund før jeg forsto at det var over. Vi hadde akkurat blitt ordentlig godt kjent, og jeg synes det er leit at vi gikk glipp av den siste tiden sammen.

– Jeg savner fellesskapet, uten tvil, sier Pavel. Jeg savner folka og vennene mine. Alle har vært bare greie! Jeg har aldri bekymret meg for å måtte sitte alene under måltidene eller å ikke ha noen å være sammen med. Men heldigvis har vi hverandre fortsatt. Vi møtes på nett og kan besøke hverandre.

Søknadsskjema

 

– Hva skal dere gjøre nå, etter Nansenskolen?

– Jeg skal gå på NMBU i Ås, sier Ella. Der skal jeg studere enten landskapsarkitektur eller økologi.

Pavel skal fullføre videregående. – Jeg var skolelei, hadde ikke vitnemål, og trengte en pause da jeg begynte på Nansenskolen. Nå skal jeg ta opp fag på Sonans. Jeg har fått lærelysten tilbake!

Galleri

(Intervju: Heidrun Sørlie Røhr, 14/5-2020)

Søknadsskjema

 

 

Vis alle innlegg