Grønne grep – bærekraft i praksis

Redesignverksted (foto: Heidrun Sørlie Røhr)

– Jeg synes det er unaturlig å bare ha en teoretisk tilnærming til bærekraftspørsmål, og vil også gjøre noe i praksis.

Ida-Sofie Solberg Stryken var en av initiativtagerne til fjorårets nysatsning, Bærekraftuka. Nå skal hun i gang med et nytt fag, som hun har valgt å kalle Grønne grep, med fokus på bærekraft i praksis. Nansenskolen har siden 70-tallet hatt faglig fokus på miljø og menneskets forhold til naturen, og det nye faget er en del av denne satsningen.

Søknadsskjema

 

Ida-Sofie forteller om erfaringene fra Bærekraftuka. – Vi hadde en rekke foredrag om ulike tema knyttet til miljø og klimaspørsmål, sier Ida-Sofie. – Men på ettermiddagene og kveldene var fokuset på hva man praktisk kan gjøre for å leve mer bærekraftig, med vekt på kreativitet.

Vi hadde et redesignverksted, som også var et grunnkurs i å bruke symaskin. Vi hadde et byttemarked som studentene planla og gjennomførte, der vi diskuterte alternative økonomiske system, og hva som kan være fordelene med å bytte framfor å kjøpe nytt. De hadde et aktivistverksted med Natur og Ungdom, der de malte bannere, og et politisk skriveverksted der de lærte å skrive retorisk og argumenterende tekst. Vi hadde også et kakeverksted hvor de skulle bruke kortreiste råvarer og sesongvarer, som rotfrukter og gresskar.

Galleri

Ida-Sofie har hatt et miljøengasjement hele livet. – Jeg begynte i Blekkulf-klubben da jeg var 10 år og gikk over i Natur og Ungdom da jeg var 13, forteller hun. Der ble jeg lokallagsleder, og var ungdommens representant i lokallaget i Naturvernforbundet. Jeg hadde ikke så mye kunnskap, men var veldig engasjert!

– I grunnen har jeg hele tiden vært opptatt av den praktiske økologien. Jeg er utdannet agronom i økologisk landbruk i Aurland på Sogn jord- og hagebruksskule. Det handler om å forstå prosessene i naturen og spille på lag med disse. I en periode jobbet jeg på gård, og var lenge på Aukrust i Lom, hvor jeg jobbet med grønnsaksproduksjon og urteproduksjon. Jeg har håndmelket geit og ku, men liker best det som har med jorda og planter å gjøre.

Galleri

Ida-Sofie er fortsatt engasjert i ulike organisasjoner, og har et stort miljøpolitisk engasjement. Hun sitter i styret for Naturvernforbundet i Lillehammer og er styreleder i den nystiftede Foreningen Minihus Lillehammer, som jobber for fremme miljøvennlige og boligsosialt rettferdige boformer.

Hun er i tillegg varamedlem i styret for Lågendeltaets venner. – Vi jobber mot planene om å legge en 4-felts motorvei gjennom et delta som har lovens høyeste vern, sier Ida-Sofie. – Vi jobber juridisk med spørsmålet, fordi vi ikke forstår hvordan det kan være mulig å bryte verneforskriften. Dette er ett av områdene der jeg vil gå på tur med studentene, for å forstå forholdet mellom naturens og samfunnets interesser.

– Parallelt holder jeg på med en Master i pedagogikk, hvor jeg jobber med utdanning for bærekraftig utvikling, sier Ida-Sofie. Dette er et konsept der skoler og utdanningsinstitusjoner skal jobbe med atferdsendring hos elevene, ikke bare om å tematisere miljøproblemene. Jeg er engasjert i hvordan miljøatferd kan læres bort, og om det moralske og etiske i dette.

Galleri

– Hva er målet med det nye faget?

– Det er et gjøre-fag der målet er å gjøre noe i praksis, sier Ida-Sofie. – Det blir verksteder av ulikt slag, og besøk hos relevante virksomheter. Jeg ønsker å samarbeide med ulike aktører og organisasjoner som jobber aktivt med ulike tilnærminger til klima- og miljøspørsmål. Noen smakebiter på ting vi vil gjøre er:

  • Tekstilfokus, der det handler om forbruk av klær. Vi vil blant annet ha et kurs i redesign.
  • Turer til lokale naturområder, som urskog og fuglefredningsområder
  • Mat – det kan være vi skal sanke ville vekster selv, eller dra på gårdsbesøk
  • Drageverksted – der vi lager og flyr drager, med gjenbruksmaterialer
  • Juleverksted – med grønne og glitrende gjenbruksmaterialer! Kanskje vi kan få pynte skolens juletre dette året?

Galleri

– Men selv om dette er et valgfag som har fokus på hva man selv kan gjøre for å ivareta klima og miljø, så er det også viktig at ikke individfokuset blir for stort, sier Ida-Sofie. Det er fortsatt noen systemer vi lever under i samfunnet som gjør at vi er tvunget til å leve på måter som ikke kan bli helt bærekraftige. Så det er også viktig å snakke om hvordan ting er på systemnivå, og trekke linjer til mekanismer i samfunnet som vi lever med, avslutter Ida-Sofie.

Søknadsskjema

 

(Heidrun Sørlie Røhr, 24/6-2020)

Vis alle innlegg