For deg som vil fordype deg i hvordan synet på menneske, natur og samfunn har utviklet seg gjennom historien, og diskutere de viktigste politiske problemstillingene i vår tid.

Linjen Filosofi, litteratur og politikk har et rikholdig og bredt fagtilbud. Du har gode muligheter til å velge tema du er spesielt interessert i, og kan sette sammen din egen fagkombinasjon.

Du velger minst tre fag fra listen nedenfor, i tillegg til fellesfag og linjefag.

Galleri

Fagtilbud

  • Filosofihistorie – fellesfag

    Dette er et fag som alle studenter ved Nansenskolen har sammen. I filosofihistorien går vi gjennom europeisk filosofihistorie fra antikken og fram til i dag: Hva har formet våre ideer og oppfatning om verden rundt oss, og menneskets plass i den? Faglærer er Helge Salemonsen, som har magistergrad i filosofi og er en av Nansenskolens faste lærere. Les mer om fellesfagene her

  • Internasjonal sikkerhetspolitikk – fellesfag

    Dette er et fellesfag som alle studenter har. Denne ukentlige økten tar for seg den aktuelle internasjonale sikkerhetssituasjonen, og ser nærmere på ulike konfliktområder og fredsbyggende tiltak. Forelesere er blant andre ansatte ved Nansen Fredssenter, som har kompetanse på Ukraina, Vest-Balkan, Afghanistan, Somalia og Irak, samt spesielt inviterte forskere. Fagansvarlig er rektor Unn Irene Aasdalen, som de siste årene har hatt særlig fokus på Nordøst-Asia, deriblant Korea, Kina og Japan. Les mer om fellesfag her

  • Kunsthistorie – fellesfag

    Dette er et fellesfag som alle studenter ved alle linjer har sammen. Timene brukes i hovedsak til kunsthistorie og enkelte litterære tema. Målet er å diskutere de ulike kunsthistoriske epokene og å se kunsten i sammenheng med historien, tidens tanker og den øvrige samfunnsutviklingen. Rektor Unn Irene Aasdalen har hovedansvar for undervisningen, men også flere gjestelærere bidrar til disse timene, blant annet noen av skolens tidligere rektorer samt fast ansatte lærere og timelærere. Les mer om fellesfag her

  • Politisk tenkning – Linjefag

    Faget gir en innføring i politisk teori og tenkning og aktuelle politiske problemstillinger. Vi tar for oss sentrale politiske tenkerne, fra antikken og frem til i dag, og går gjennom de sentrale ideologienes politiske virkningshistorie. Det blir lagt særlig vekt på å beskrive fremveksten av den moderne demokratiforståelsen og den liberale rettsstaten. Det blir også diskutert aktuelle politiske temaer, som transhumanisme, ytringsfrihet, terrorisme, overvåking, populisme, det digitale mennesket, klima og sosial tillit. Faglærer er filosof og sakprosaforfatter Joakim Hammerlin.

  • Mennesket og planeten

    Faget har som ambisjon å dekke samspillet mellom økonomi, økologi og samfunn. Det tar for seg forståelsen av menneske og natur i klassisk økonomisk teori, og forsøker å sette dette i sammenheng med de økologiske og sosiale utfordringene vi står overfor: Klimaendringer, miljøødeleggelser, ressursutarming, fattigdom og finanskrise. Vi diskuterer om det finnes et motsetningsforhold mellom det økonomiske systemets krav til vekst, og klodens økologiske begrensninger, og hvordan dette eventuelt kan løses. Faglærer er filosof Joakim Hammerlin, som har et stort engasjement innen miljø- og klimaspørsmål.

  • Fred, dialog og solidaritet

    Verden preges i dag av store migrasjonsbølger. Gjennom flyktningstrømmen kommer internasjonale konflikter nærmere enn noen gang før. Krig og urolighet i land som Syria, Eritrea, Irak og Afghanistan angår oss direkte, ikke bare på grunn av Norges rolle internasjonalt, men fordi vi møter mennesker fra konfliktområder som flyktninger og landsmenn. I valgfaget lærer elevene om dialog og konflikthåndtering gjennom praktiske øvelser, og får innføring i pågående dialog- og fredsarbeid. Nansen Fredssenters medarbeidere deler erfaringer direkte fra feltarbeid i Norge, Afghanistan, Balkan og Ukraina. Valgfaget er en arena for å utforske egen identitet og for å fremme dialog i mellommenneskelige møter. Fagansvarlig er Norunn Grande, Spesialrådgiver ved Nansen Fredssenter.

  • Litteratur og idéhistorie

    I dette faget skal vi lese og diskutere tekster fra ulike epoker i den europeiske idéhistorien. Utover det å forstå og tolke tekstene, skal vi forsøke å finne frem til den konteksten som verkene springer ut av, og undersøke i hvilken grad tekstene kan sies å være uttrykk for sin tid. Hva kan disse klassiske tekstene si oss noe om synet på verden og mennesket i ulike tidsaldre? Hvilke ideer formidler de om politikk og samfunn? Og hvordan har de tekstene blitt videreført og gjenfortolket på stadig nye måter? Vi ser blant annet på: Platons Symposium, Matheusevangeliet, Dantes Guddommelige komedie, Goethes Faust, Mary Shelleys Frankenstein, Thomas Moores Utopia og Christine de Pisans Boken om damenes by. Faglærer er Clemet Askheim.

  • Tolkiens litteratur

    JRR Tolkiens bøker, Hobbiten og Ringenes Herre, har nådd enorm popularitet. Faget ser nærmere på Tolkiens liv og hans inspirasjonskilder innen europeisk kulturhistorie, litteratur og mytologi. Vi leser utdrag av Tolkiens tekster, som dikt, prosa, essay, faglitteratur og brev, med hovedvekt på «Ringenes Herre». Vi tar for oss grunnleggende tema i forfatterskapet, som fremstillinger av det gode og det onde, hvordan fortellingene kan ses i lys av det 20. århundres brutale kriger, og forholdet til naturen. Vi ser nærmere på mytenes betydning i det moderne samfunnet. Faglærer er statsviter Heidrun Sørlie Røhr, som er en av lærerne på linjen.

  • Kjønn og identitet

    Er det riktig som Chimamanda Ngozi Adichie sier at vi alle burde være feminister? Stemmer det at «man fødes ikke som kvinne, man blir det» slik Simone de Beauvoir så banebrytende skrev i 1949? Eller er kjønnsidentiteten mer bestemt av biologien enn mange har hevdet de siste tiårene? Dette er noen av temaene som kommer til å bli diskutert i dette valgfaget. Det blir både en gjennomgang av ulike fagretningers tilnærming til temaer som vedrører kjønn, kjønnsidentitet og en diskusjon av aktuelle temaer som kritikk av medisinske kjønnsdefinisjoner, likestillingspolitikk og transseksualisme. Undervisningen kommer til å være variert, med forelesninger, gruppearbeid og seminarer. Det legges stor vekt på studentenes deltakelse. Faglærer er antropolog Signe Therese Strøm, som er inspektør og lærer på Filosofi, litteratur og politikk.

  • Ibsens samtidsdramaer

    Vi fordyper oss i Ibsens tolv siste skuespill, hans såkalte samtidsdramaer. Ibsen understreket at disse stykkene til sammen danner en enhet, og bør leses i den rekkefølge de er skrevet og forstås i sammenheng med hverandre. Vi ser på hvert skuespill som referanse til ulike historiske epoker, og utforsker hva de ulike historiske epokene har med Ibsens samtidsdramaer å gjøre. Et utgangspunkt er at Ibsen i sitt forfatterskap har vært inspirert av Hegels historiefilosofi, og det gjøres derfor rede for denne. Faglærer er filosof Helge Salemonsen.

  • Russisk språk

    Det oppfordres til å ta med skrivebok og mot til å kaste seg over språket til vår store nabo i øst. Ingen forkunnskaper er nødvendige, men alle studentene forventes å delta aktivt i timene. Vi begynner med alfabetet og uttale av de grunnleggende lydene, og fortsetter med en innføring i skriftlig og muntlig språkbruk. Målet er at du skal mestre hverdagslige situasjoner på russisk, og kunne skrive korte tekster med ordbok for hånden. Vi har en russisk stipendiat på skolen, som fungerer som hjelpelærer. Eksemplene i undervisningen er hentet fra russisk hverdags- og kulturliv, så her kan du lære noe om Russland også. Faglærer er Hanika Alibegovna Kazanbieva.

  • Kinesisk språk

    Hvorfor kinesisk? Både politisk, kulturelt og økonomisk blir Kina en stadig viktigere aktør, og er snart verdens største økonomi. Norge har økt behov for folk som kan kinesisk språk og kultur. Vi er derfor glade for å kunne tilby kinesisk språk fra høsten 2018. Vi begynner på null nivå med Pinyin (Latinsk-basert lydskrift) og enkelte kinesiske tegn. Målet er at deltakerne skal mestre enkle uttrykk for hverdagslige situasjoner. Faglærer er Xiaoling Yao.

  • Kina, Japan, Korea

    Rektor Unn Irene Aasdalen har de siste årene hatt et nært samarbeid med Senter for Øst-Asiastudier i København, samt Fudan-universitetet i Kina. Samarbeidet har blant annet resultert i årlige sikkerhetspolitiske konferanser samt en sommerskole på Nansenskolen for deltakere fra Japan, Kina og Korea. Som en forlengelse av denne satsningen tilbyr vi nå et kurs som har denne regionen i fokus. Følg med for mer informasjon om faginnhold og omfang!

  • Kor

    I koret får studentene anledning til å lære litt om stemmebruk og sangteknikk og det å synge i kor. Vi øver fram sanger fra ulike perioder i musikkhistorien. Men sangglede er det aller viktigste for Nansenskolens skolekor. Koret synger i forbindelse med arrangement på skolen, som Åpen dag, juleavslutning og sommeravslutning, og det hender også at koret deltar på tilstelninger i nærmiljøet. Kordirigent er Heidrun Sørlie Røhr.

  • Sjakk

    For første gang vil vi ha sjakk som eget valgfag på Nansenskolen. Faget vil foregå konsentrert over fire helger gjennom skoleåret, og vil inneholde både teori og aktivt sjakkspill. Faglærer er Askild Bryn, en dyktig sjakkspiller som har kommentert flere sjakkmesterskap for NRK.

  • Retorikk – kortkurs

    Vi tar for oss klassikere innenfor retorikk. Det vil særlig legges vekt på politisk retorikk med historiske og moderne eksempler. Faget blir et tilbud som legges inn som kortkurs i løpet av året, og som studentene kan velge i tillegg til sine faste fag. Faglærer er filosof Joakim Hammerlin.

  • Musikkfilosofi – helgekurs

    Tidligere rektor Peder Christian Kjerschow har et helgekurs i musikkfilosofi. Her settes studentene inn i ulike epoker i europeisk musikkhistorie, satt i sammenheng med filosofihistorien. Studentene får lytte til utdrag av musikkstykker i tillegg til forelesninger. Kurset er åpent for alle linjer.

  • Tegning – helgekurs

    Helgekurset i tegning er et intensivt tegnekurs, hvor studentene får en grundig introduksjon til det å tegne. De blir introdusert til forskjellige blyanter og hvordan de påvirker uttrykket. Det er både fokus på teknikker, og på studentenes personlige opplevelse. Vi arbeider mye med å tegne kroppen, og tegner hverandre, både i portrett og i helfigur. I tillegg tegner vi croquis, og får foredreag om forskjellige tegnere fra kunsthistorien. Underveis er det individuell og felles gjennomgang. Lærer er Bjørn Kirk.

Se film fra Nansenskolen her

Galleri

undervisningen

Fellesfagene er obligatoriske for alle linjer (11 t pr uke). I tillegg til fagene du velger selv (9 t pr uke), har vi felles linjeundervisning (6 t pr uke). Du får en innføring i politisk teori og tenkning og aktuelle politiske problemstillinger. Fagområder som inkluderes hvert år er:

  • Humanisme
  • Kultur og flerkultur
  • Identitet
  • Terrorisme
  • Overvåkning
  • Rettsstaten
  • Litteratur

Galleri

Pris, Søknad og opptak – les mer

Studietur

Vi reiser til Athen!
Hellas er et land som på flere måter illustrerer det faglige programmet på Nansenskolen. Gjennom året blir vi kjent med antikkens greske filosofer og dramatikere. Hellas er et land som i vår tid har fått erfare noen av vår tids mest krevende utfordringer: Økonomisk nedgang og flyktningkrise. På reisen ser vi kulturminner fra antikken, og får nærmere innblikk i noen av de store politiske utfordringene landet står overfor i dag. Reisemålet kan variere fra år til år.

Les mer og se bilder fra studieturer

Galleri

Semesteroppgaver

Hvert semester skriver studentene semesteroppgave i et selvvalgt tema knyttet til fagene på linjen. Dette er en mulighet til å gå dypere inn i ett emne, og å få tid til å jobbe konsentrert med dette. Les intervju med studenter om semesteroppgavene deres. De som ønsker det, legger fram oppgaven for de andre studentene. Les om semesteroppgaveframføring. Tema for oppgaven er hovedsaklig knyttet til disse fagområdene:

  • Politikk
  • Kultur
  • Litteratur
  • Internasjonale spørsmål
  • Miljø og klima
  • Filosofi
  • Idéhistorie

 

 

Galleri

linjelærere

Dette er de fast ansatte lærerne på linjen, som i tillegg til undervisning har veiledning av studentene.

  • Joakim Hammerlin er filosof og hovedlærer på linjen. Han underviser i politisk tenkning, og i faget: «Mennesket og planeten». Han har ansvar for skolens filmklubb, og inviterer til ballspill en gang i uka.
  • Signe Therese Strøm er antropolog. Hun har faget: «Kjønn og identitet». Hun er assisterende rektor, og rektors stedfortreder.
  • Helge Salemonsen er filosof. Han underviser i filosofihistorie og Ibsens samtidsdramaer.
  • Unn Irene Aasdalen er filosof. Hun underviser i kunsthistorie og internasjonal sikkerhetspolitikk, og er rektor ved skolen.
  • Heidrun Sørlie Røhr er statsviter. Hun underviser i Tolkiens litteratur og er dirigent for skolekoret.

Galleri

Møt lærerne



Søk her