Aasdalen om kurset «La bella Italia»

03.-07.06.2019

Rektor Unn Irene Aasdalen (t.h.) inviterer til kurs sammen med Else Marie Lingaas (t.v.) (foto: HS. Røhr)

– La bella Italia er tittelen på sommerens kunsthistoriekurs på Nansenskolen. «Det skjønne Italia» vil være fellesnevner for en hel ukes program, sier rektor Unn Irene Aasdalen.

Som tidligere år vil kurset arrangeres sammen med Lillehammer Kunstmuseum, og idéhistorikeren Else Marie Lingaas er hovedlærer sammen med rektor. De har begge italiensk filosofi som spesialområde og gleder seg veldig til en uke viet til det italienske.

– Det går en linje fra de antikke fremstillingene av skjønnhetsgudinnen Afrodite til renessansens vakre madonnaportretter, sier rektor. Vi skal ta frem mengde gamle kunstverk og virkelig gjøre oss kjent med hvilken skattkiste italiensk kunst er. Både Else Marie og jeg er opptatt av italiensk kunst, så dette blir «con amore», – med kjærlighet.

Les alt om program og påmelding til kurset

– Sommerens kurs vil starte med de gåtefulle etruskerne som dominerte den italienske halvøya før romerne. Hos etruskerne var kvinnenes stilling så sterk at det vakte bestyrtelse hos nabofolkene i Middelhavsområdet. Kvinnenes likeverd kommer frem i livlige skildringer i etruskisk kunst, ofte hentet fra deres utsmykkede graver. Vi skal innom de viktigste kunsthistoriske epokene fra romertiden over middelalderen og frem til det moderne. Vi skal gjøre oss kjent med italiensk kunst frem til de ville futuristiske eksperimentene tidlig på 1900-tallet.

Galleri

– Kan du si noe om hvordan kurset blir lagt opp?
– Hver dag starter med foredrag på Nansenskolen og deilig lunsj i regi av skolens gode kjøkken, før det blir besøk, foredrag og omvisninger på Lillehammer kunstmuseum. Ettermiddagenes program tar opp hvordan Italia tjente som inspirasjon for norske og nordiske malere og kunstnere, og ikke minst, for Lillehammers store forfatter, Sigrid Undset. Siden det i år er 100 år siden Sigrid Undset flyttet til Lillehammer vil vi gjerne sette henne i fokus, – og da særlig hennes forhold til det italienske, sier Unn Irene Aasdalen. Dette passer særlig godt fordi Kunstmuseet nettopp på forsommeren åpner en særutstilling om Sigrid Undset.

Les alt om program og påmelding til kurset

– Det kunne vært naturlig å starte med Romerrikets kunst. Men vi valgte å gå enda et steg lenger tilbake og begynne med å se på etruskernes kunst og symbolverden. Dette folket befolket sentrale deler av den italienske halvøya og dagens Toscana, før de forsvant ut av historien – uten at vi vet hvor eller hvordan.

– Det Bysantinske riket vet vi langt mer om, for gjennom århundrer var dette verdens fremste kristne nasjon. Likevel beskjeftiger vi oss sjelden med denne delen av historien. Vi skal ta oss tid til å se på enestående, bysantinske mosaikker, før vi nærmer oss gotikken i dens særlige italienske form, sier Unn Irene Aasdalen.

– Den italienske renessanse representerer naturligvis et høydepunkt i kunsthistorien og vil bli viet tilbørlig plass, før kurset nærmer seg manierisme, barokk, nyklassisisme og impresjonisme i italiensk støpning. Avslutningsvis bys det på et særegent kapittel modernisme, nemlig italiensk futurisme. Deres skjønnhetsbegreper bryter fullstendig med de tidligere.

– Sommerkurset vil opplagt kunne gjenoppvekke minner fra Italia og sette ferieopplevelser fra byer som Venezia, Firenze og Roma i relieff. Programmet vil bli komplettert med lekre italienske matretter. Dessuten bys det på en hyggelig kveldssamling i Nansenskolens vakre hage, med søtvin og biscotti på menyen. Akkurat som tidligere år vil Nansenskolens tidligere rektor, Inge Eidsvåg, holde et avrundende kåseri på kursets siste dag. Denne gangen om mesterverk, eller rettere, drømmen om det umuliges kunst.

Les alt om program og påmelding til kurset

Galleri

Vis alle innlegg